Blogs

Doorloop een zorgeloos relocationproces met deze tips

27-11-2020

Uw nieuwe werknemer staat te popelen om bij uw bedrijf aan de slag te gaan. Maar eerst moet hij of zij nog verhuizen — misschien wel de halve wereld over. Hoe loodst u uw nieuwe werknemers zorgeloos door hun relocation proces? Uw bedrijf kan heel wat voor ze betekenen. In dit blog leest u meer over de stappen die u kunt nemen.

Ga zo snel mogelijk aan de slag

Wat mensen vooral nodig hebben als ze naar volledig onbekende omgeving verhuizen, is een gevoel van zekerheid. Een gevoel dat de zaken goed voor ze worden geregeld en ze er niet alleen voor staan. En als werkgever wilt u natuurlijk ook zo goed mogelijk zorgen voor uw personeel. De eerste en belangrijkste stap is om zo snel mogelijk te beginnen met het aanvragen van de juiste vergunningen. U wilt geen vertraging oplopen, en u wilt zeker niet dat uw nieuwe werknemers zich zorgen maken over de vraag of hun partners of kinderen ook wel mee kunnen komen.

De manier van communiceren is van belang

De manier waarop u communiceert is minstens zo belangrijk als het met goed gevolg doorlopen van het vergunningsaanvraagproces. Tips van onze immigratiedeskundige: wees duidelijk en beknopt en benoem uw verwachtingen met betrekking tot de reactietijden — u hebt uw medewerker waarschijnlijk nodig voor het versturen van (vele) documenten. Overrompel uw werknemer echter niet door hem of haar te veel informatie in één keer te geven. Houd het algemeen: doorloop samen het proces van het verkrijgen van vergunningen, het verhuizen en het starten van het werk. De details kunt u het beste geven op het moment dat die echt relevant zijn.

First things first

Wat zijn de eerste dingen die mensen nodig hebben bij een internationale verhuizing? Om te beginnen, een huis. Plus een lokale bankrekening, een BSN (burgerservicenummer), een zorgverzekering, een lokaal telefoonabonnement en vele andere diensten. Voor het aanvragen van een BSN ¬–nodig voor bijvoorbeeld het aanvragen van een zorgverzekering– moet de werknemer zich eerst inschrijven bij de gemeente. Dan moet de school voor de kinderen nog geselecteerd worden en de inschrijving geregeld worden, en zijn er nog vele andere praktische zaken om uit te zoeken, zoals hoe het openbaar vervoer hier werkt, het verkrijgen van een ov-kaart, en waar je een auto of – waarschijnlijker in Nederland– een fiets kunt kopen.

Relocationdeskundigen
De meeste bedrijven en HR-afdelingen wenden zich tot relocation bureaus om al deze zaken te laten regelen. Zij weten precies wat expats en buitenlandse werknemers nodig hebben en hebben ervaring met het invullen en verwerken van alle benodigde aanvragen in hun regio. Ze weten welke kanalen ze waarvoor moeten gebruiken en hoe ze dingen het efficiëntst voor elkaar kunnen krijgen zonder onnodige vertraging.

Zo’n bureau is er vanaf het begin bij, van het ophalen van de luchthaven tot het testen op tbc, en van het vinden van een huis tot alle andere praktische zaken zoals het inschrijven bij een school, een dokter, een apotheek en een tandarts. En wat dacht u van het afsluiten van een telefoonabonnement, een internetverbinding en het aanvragen van een DigiD-code? Ook over deze zaken ontfermen de deskundigen zich, terwijl ze de werknemer meteen kunnen uitleggen hoe alles werkt.

Wat kunt u doen?

Ervan uitgaande dat u al deze basiszaken door een relocation specialist laat verzorgen, is er alsnog genoeg dat u als bedrijf zélf voor uw nieuwe werknemer kunt doen. Dat hoeven geen tijdrovende of complexe taken te zijn — ieder gebaar van uw kant zal werknemers het gevoel geven dat u hun welzijn belangrijk vindt.

Enkele eenvoudige voorbeelden van dingen die u kunt doen: u kunt hen de mogelijkheid geven om een cursus Nederlands te volgen. Als de werknemers een echtgeno(o)t(e) meebrengen die hier (nog) geen baan heeft, kunt u hen helpen bij het vinden van een baan of hen in contact brengen met uitzendbureaus die gespecialiseerd zijn in de tewerkstelling van expats. Ook kunt u ze wijzen op bepaalde on- en offline gemeenschappen zodat ze hun sociale netwerk kunnen opbouwen, zoals Meetup of Toastmasters.

Interculturele communicatie

Het is belangrijk om te beseffen dat niet iedereen op dezelfde manier communiceert. Laat dus iemand van HR wat materiaal voorbereiden over de Nederlandse cultuur en communicatie, en doe dit bij voorkeur al tijdens de inwerkperiode. Aarzel tegelijkertijd ook niet om te investeren in de culturele bewustwording van de Nederlandse werknemers. Sommigen hebben misschien niet het geluk gehad om in een internationale omgeving te hebben geleefd; bewustwording zal hen helpen om anderen beter te begrijpen en te communiceren met buitenlandse collega’s. Een goede manier om dit te doen is om (bedrijfs)cursussen aan te bieden waarin ze goede, praktische adviezen krijgen over Engels spreken en Engelstalige e-mails schrijven.

Meer informatie nodig over hoe u uw buitenlandse werknemers kunt helpen zich thuis te voelen? Of wilt u meer weten over de soorten vergunningen die ze nodig hebben? Download hier ons e-book of neem contact met ons op.

Download ons ebook 'Professional Immigration: Where to Start en What to Do'

En kom meer te weten over de mogelijkheden om buitenlandse werknemers naar Nederland te halen.

Download E-Book

Terug naar het overzicht

Wilt u een expert spreken voor uw grensoverschrijdende arbeidszaken?

Vraag een gratis adviesgesprek aan